måndag 24 oktober 2016

Att åka till USA och lära sig om sammanhållen hälso- och sjukvård

På onsdag reser jag till USA för en tiodagars helspäckad studieresa. Jag kommer att få min beskärda del av powerpointbilder och min av information om hälso- och sjukvård på olika ställen i USA. Syftet med resan är att drygt 20 politiker och tjänstemän ska inspireras och lära oss om den viktiga omställning som hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen står inför.

Den omställningen handlar om tre olika områden.

1) Utbyggd närsjukvård
2) Koncentration av vissa delar av vården för att nå hög kvalitet
3) Digitalisering Studiebesöken är utvalda för att visa goda exempel på lösningar utifrån alla dessa tre.

Det kommer att bli jätteintressant. För att sprida information och för att sammanfatta mina egna intryck för att tänka klart och reflektera, har jag utmanat mig själv att avrapportera här på bloggen lite då och då. Mycket arbetsrelaterat kommer det att bli, men kanske kan lite annat dyka upp också. 

Resan går till fyra ställen i USA. Seattle, Portland, Salt Lake City och Boston. För att tala med aktuella tankar är det tre delstater som är kompakt demokratiska och en fjärde, Utah, där en konservativ lokal presidentkandidat har chans att vinna delstaten eller ge Hillary Clinton chansen att vinna.

Mycket kommer säkert att handla om sammanhållna vårdkedjor med totalansvar för hela grupper av människor. I Sverige försvåras denna typ av helhetsansvar både av att vi har så fasta gränser mellan kommunal hemsjukvård, primärvård och sjukhusvård, och förvärras än mer av det lagstadgade vårdval vi har för primärvården.

För dig som vill läsa om detta de kommande två veckorna är det bara att komma tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar